Stop talking, start doing
Ik had een leuk en boeiend gesprek met Markus Leineweber van Perspective. Markus heeft Perspective opgericht in 2007 en het bedrijf werd in 2017 uitgeroepen tot marktonderzoeksbureau van het jaar. Maar is Perspective eigenlijk wel een marktonderzoeksbureau? Business design is waar het bij Perspective om draait: het proces bij opdrachtgevers begeleiden om klantgericht te innoveren. Dat hele proces kan binnen een week worden uitgevoerd via design sprints, maar ook met verschillende feedbackrondes via design runs. Welke impact heeft COVID gehad op het werk van Perspective? Wat is er veranderd in de wisselwerking tussen Perspective en haar opdrachtgevers? En wat moet je zeker lezen en luisteren om bij te blijven in de wereld van business design?
Leestips:
- Sprint: Jace Knapp: hier heb je veel baat bij als je workshops faciliteert intern. Het heeft de interne manier van werken bij Perspective veranderd. Hoe kun je efficiënt samenwerken als team?
- The invincible company – Alexander Osterwalder (en eigenlijk alle boeken uit de Strategizer Series): dit boek omschrijft goed waar business design als discipline over gaat: het ontwerpen van duurzame businessmodellen naar de toekomst toe.
Podcasts zijn altijd goed om te beluisteren. Deze 2 staan bovenaan Markus’ lijstje:
- Design Better podcast – Aarron Walter & Eli Woolery
- Baanbrekende businessmodellen BNR – John van Schagen & Patrick van der Pijl
