MI Inspiration: Podcast Marketing Intelligence

AFLEVERING
11

Marcel Paquay Walibi

Marcel Paquay Walibi

Marcel Paquay werkt sinds 2018 voor Walibi Holland en is daar nu verantwoordelijk voor strategy, insights en revenue. In 2022 is hij voor de tweede keer genomineerd als bedrijfsonderzoeker van het jaar. Ik sprak hem over hoe insights Walibi helpen bij het onderbouwen en succesvol maken van hun nieuwe strategie. Waar Walibi vooral bekend staat als park van de snelle attracties geschikt voor tieners en youngadults, maakt het ook een transformatie door waarbij het zich meer op gezinnen met kinderen van 6-12 jaar gaat richten

Door de verbreding van de doelgroep, moet het park anders worden ingericht en Walibi anders worden gepositioneerd. De keuzes worden daarbij niet vanuit de onderbuik gemaakt, maar op basis van data en onderzoek. Het liefst zoveel mogelijk geïntegreerd. Met heel veel mooie praktijkvoorbeelden, bijvoorbeeld over de keuze voor de beste distinctive brand assets, het toepassen van de peak-end-rule en hoe neuro onderzoek heel duidelijk uitwees waarom een campagne niet werkte (en wat dan het goede alternatief was).

Marcel draagt zijn kennis ook graag over, zo heeft hij onder andere op de Haagse Hogeschool aan studenten verteld over het werk wat hij doet. Daar kreeg hij onder andere als reactie: “ik wist niet dat het zo leuk was”. Blijkbaar heeft marktonderzoek een stoffig imago. Marcel ziet het als taak van de branche om daar meer aan te doen, want anders stroomt er geen nieuw talent binnen en wordt het nog lastiger om voldoende goed personeel te vinden

Om bij te blijven bezoekt Marcel graag evenementen en houdt hij cases van bureaus bij. Een mooi voorbeeld is een artikel van Ipsos over Sonic branding waarin wordt uitgelegd dat geluid (jingles / tunes) de meest effectieve distinctive brand asset is. Dit heeft hij direct toegepast en inmiddel heeft Walibi een mooie jingle die via de verschillende uitingen te horen is. Daarnaast is Marcel grote fan van Daniel Kahneman (Thinking Fast en Slow) en het peak-end denken dat ook via onderzoek door Daniel Kahneman is aangetoond.Ook die inzichten past hij actief toe binnen Walibi. Nieuwsgierig geworden hoe? Luister dan naar dit leuke gesprek!

Ewout en Christiaan

Wie?

Marcel Paquay– Head of strategy, insights & revenue Walibi Holland

Waar?

Walibi, Biddinghuizen

Wanneer?

10 mei 2022

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meer episodes

    Nieuwsbrief

    Wil je op de hoogte blijven van alles wat wij de komende maanden verder gaan ontwikkelen?
    En wil je op de hoogte gebracht worden van nieuwe blogs / podcasts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.