Via data-analytics voorop lopen in de tuinbouwsector
Dit keer een duo-interview, met Stijn Baan en Michiel van der Spek van Koppert Cress.
Koppert Cress is een uniek bedrijf dat cressen en eetbare bloemen (ofwel microgroenten) kweekt die wereldwijd door de beste chefkoks gebruikt worden. Koppert Cress is voorloper als het gaat om innovatie en duurzaamheid. En het bedrijf zet data op een slimme manier in om het productieproces te optimaliseren en om meer zicht te hebben op de eindgebruiker. Dat doen ze zo goed, dat Koppert Cress de eerste winnaar is van de MOAward voor Data & Insights Company of the Year. In deze podcast hoor je Stijn Baan en Michiel van der Spek, beide verantwoordelijk voor de marketingcommunicatie van het bedrijf – gepassioneerd vertellen over hoe Koppert Cress data inzet en welke marketingkeuzes ze hebben gemaakt.
Op wat voor manier zet Koppert Cress onder andere hun data in?- – Via een uitgebreide analyse van social media posts achterhalen hoe eindgebruikers (de chefs van gerenommeerde restaurants) je product gebruiken
- -Via voorspelmodellen weten wat de toekomstige vraag voor hun product gaat worden, rekening houdend met variabelen als het weer, feestdagen, etc.
- -Hyperlokale campagnes opzetten om meer in contact te komen met de eindgebruikers
Naast het bijblijven bij de actualiteit en het lezen van de bekendere marketing titels, heeft Stijn nog een tip om te volgen: art-driven innovations, waarbij kunst, wetenschap en techniek tot mooie nieuw ideeën leiden. Luster naar het inspirerende verhaal van Koppert Cress waarbij je al snel snapt waarom de MOA-jury zo onder de indruk was.
