Het Ajax van het marktonderzoek
Jan Zwang werkt sinds 2008 voor Vodafone en per 2017 is dat VodafoneZiggo waar hij het Marketing Insights team aanstuurt. Jan werkt naar eigen zeggen bij het Ajax van het marktonderzoek. Want naast het feit dat VodafoneZiggo een organisatie is die in verschillende sectoren opereert – VodafoneZiggo is zowel telecomprovider, retailer als TV-zender – beschikken ze over een enorme hoeveelheid data waar heel veel mee mogelijk is. Die data zet VodafoneZiggo inmiddels voorspellend in: bijvoorbeeld waar storingen gaan ontstaan of welke klanten vermoedelijk op gaan zeggen.
Voor het team van Jan staat het optimaal bedienen van de interne klant een voorop. Het marketing insights team doet dat onder meer door dashboards te ontwikkelen waar collega’s die inzichten nodig hebben zelf eenvoudig mee kunnen navigeren. Via slimme zoekfuncties die door artificial intelligence worden aangestuurd kunnen collega’s zo steeds makkelijker vinden wat ze nodig hebben.
VodafoneZiggo werkt met veel verschillende marktonderzoeksbureaus samen. Naast voorwaarde nummer één – is er een match tussen de cultuur van een marktonderzoeksbureau en de manier van werken bij VodafoneZiggo – vindt Jan het belangrijk dat bureaus zich blijven ontwikkelen en innoveren. Elk kwartaal is er een innovatietraject dat VodafoneZiggo samen met een startup of gevestigde naam oppakt. Een mooi recent voorbeeld is het optimaliseren van de nieuwe commercial rondom het 5G netwerk waarin de bijna blinde wielrenner Tristan Bangma weer solo kan fietsen (zie link onderaan dit artikel).
Waar staan het vak dan over 5 jaar? De toepassingen met data zullen zich doorontwikkelen, maar dat betekent niet dat het stellen van vragen zal verdwijnen. Het zal nodig blijven om te begrijpen hoe consumenten met nieuwe technologische ontwikkelingen omgaan. Daarnaast zullen insights specialisten en data scientisten steeds nauwer met elkaar samenwerken en zal er dus meer wederzijds begrip ontstaan.
Tot slot nog een leestip voor iedereen die binnen marktonderzoek werkzaam is:
- Hans Rosling – Factfulness (NL: Feitenkennis): wat Jan betreft moet iedereen die met data bezig dit boek lezen; zeker in COVID-tijd. Hans Rosling beschrijft op aantrekkelijke wijze hoe er met statistieken wordt gerommeld deze verkeerd worden uitgelegd.
Referenties:
Meer over de 5G-commercial van VodafoneZiggo:
Meer over het boek: Feitenkennis
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/hartverwarmend-handboek-voor-helder-denken/
