Creatief in Coronatijd
Ik had met Hans Zijlstra, director customer & market insight bij Air France – KLM een afspraak bij hem thuis om een podcast op te nemen. Want thuis is al een hele tijd zijn werkplek. De luchtvaartsector is natuurlijk zwaar getroffen door de Coronacrisis. Met Hans ben ik ingegaan op de situatie bij Air France – KLM. Zowel in het algemeen als binnen de context van het werk van Hans en zijn team. Want wat kan je nog als marktonderzoeksafdeling wanneer de budgetten ineens bevriezen? Gelukkig nog meer dan genoeg, maar wel met minder middelen. Dus is creatief nadenken over wat wél kan belangrijker dan ooit.
Hans is – noodgedwongen – teruggegaan de basis: wat is nu echt nodig? Het team focust zich nu vooral op de belangrijkste vraagstukken: hoe angstig zijn mensen om te reizen? Waar de vraag aan vooraf gaat hoe angstig mensen in het algemeen zijn. Dat betekent ook dat je met stakeholders meer op strategisch niveau gaat praten. Het customer insights team wordt ingezet om voorspellingen te doen wat belangrijk is voor klanten en wat de verwachte ontwikkelingen zijn. Wanneer gaat de markt weer aantrekken? En zal dit verschillen zijn voor zakelijk en vrije tijdsvervoer?
Hans gaat ook in op trends en ontwikkelingen binnen de sector en ziet als de 2 grootste ontwikkelingen:
- Customer Experience dat zich als voorwaardige business heeft ontwikkeld en alleen maar belangrijker zal worden
- Het steeds sterker benutten van de eigen data
Aan het eind duiken we nog even de boekenkast van Hans in en heeft hij de volgende leestips:
- Robbert Dijkgraaf – Het nut van nutteloos onderzoek
- Dave Trott – Predatory Thinking
- Daniel Kahneman – Ons feilbare denken / Thinking fase and slow
En tot slot nog 2 tips om te volgen / beluisteren:
- Volgen op LinkedIn: The School of Life Amsterdam om op andere inzichten / creatievere mindset te krijgen
- Te beluisteren als podcast: Renegades – Bruce Springsteen en Barack Obama
