Creatief met kwalitatief onderzoek
Gaby Siera heeft 16 jaar geleden Beautiful Lives opgericht. Met haar achtergrond als antropoloog vond ze het belangrijk meer etnografische aspecten toe te voegen aan kwalitatief onderzoek. Beautiful Lives is ooit gestart met het Lives-project waarin 100 mensen werden gevolgd en foto’s uit hun dagelijks leven deelden. Als ondernemer heb je veel ruimte om te leren en te ontwikkelen. Ze noemt Beautiful Lives dan ook wel eens gekscherend haar speeltuin. Die “speeltuin” bestaat inmiddels uit 10 mensen met verschillende achtergronden
Beautiful Lives werkt voor een breed palet aan klanten, onder andere in de food-sector, durables, retail, financials en healtcare. Het type projecten is de gemene deler: ze werken vaak aan exploratieve / strategische vraagstukken, innovatievraagstukken of bieden diep inzicht in de markt of doelgroep. In de podcast komen veel mooie voorbeelden van projecten aan bod, onder andere een groot internationaal onderzoek voor Medela kolfapparaten, een toekomstgericht project voor de NS en een campagne-onderzoek voor GenZ.
We gaan in de podcast in op de versnelde ontwikkeling naar online kwalitatief onderzoek. Beautiful Lives werkte al veel online via een eigen platform, maar is dat door de corona ontwikkelingen steeds meer gaan doen. Daarin gebruik makend van mooie tools als Mural, kun je met creatieve opdrachten heel veel mooie inzichten leveren. Daarnaast speelt ook mee dat Beautiful Lives veel internationaal onderzoek doet, waarbij bijvoorbeeld online kwalitatief onderzoek in China al heel gebruikelijk was.
Wat zijn belangrijke toekomstige ontwikkelingen? De snelle groei naar online zal in het “post-corona” tijdperk onder de loep worden genomen en waarschijnlijk komt er steeds vaker een hybride vorm van werken waarin de voordelen van on- en offline maximaal worden benut. Er wordt momenteel enorm veel ontwikkeld, onder andere op het gebied van artificial intelligence en presentatiemogelijkheden. Als bureau is het vooral van belang dat je goed in de gaten houdt wat er in de markt gebeurt en goed nadenkt wat relevant is voor je eigen bedrijf én natuurlijk jouw klanten. Een belangrijke ontwikkeling van Beautiful Lives zelf is op het gebied van deliverables: in plaats van rapportages leveren ze steeds vaker concepten of opportunity boards op waar marketeers zo mee aan de slag kunnen.
Gaby had aan het eind van de podcast nog een aantal mooie leestips, waarin ze een aantal titels tipt die passen bij haar achtergrond als antropoloog én het bredere plaatje schetsen:
- Sapiens – Yuval Noah Harari
- The Cultural Map – Erin Meyer
- -Fantoomgroei – Sander Heijne en Hendrik Noten
- -De tirannie van verdiensten – Michael J. Sandel
