MI Inspiration: Podcast Marketing Intelligence

AFLEVERING
13

Pim van Leeuwen, Managing Director MetrixLab NL

Doorgroeien en wendbaar blijven

 

MetrixLab is opgericht in 2000 door 3 Erasmus studenten met een ondernemende geest. Het is bij hen niet direct de bedoeling geweest om een marktonderzoeksbureau te starten. Omdat het internet in die tijd sterk in opkomst was, ontwikkelden ze een page feedback oplossing waarmee website eigenaars vragen konden stellen aan hun bezoekers. Deze oplossing werd opgepikt door Microsoft en dat werd de accelerator van de groei die MetrixLab de afgelopen 22 jaar heeft doorgemaakt. Inmiddels heeft MetrixLab zich verder doorontwikkeld in de richting van (vooral kwantitatief) marktonderzoek. En heeft het ruim 900 medewerkers verspreid over 32 kantoren

Werknemers ervaren MetrixLab ervaren niet-hiërarchische organisatie. Groot genoeg om klanten te benaderen op global scale, maar niet zo groot dat het ten koste gaat van wendbaarheid. En de ondernemersspirit zit er nog altijd goed in. In 2017 is MetrixLab onderdeel geworden van de Macromill Group, en heeft het een beursnotering aan de Tokyo stock exchange. Toch mogen ze nog altijd wel autonoom opereren. Maar door de groei is er wel meer structuur in de organisatie en is het een serieuzer bedrijf geworden.

Pim ziet de hele marktonderzoekssector enorm veranderen. Er spelen momenteel veel dingen in de wereld, waardoor dat versnelt. Ook bij klanten heeft een grote verandering plaatsgevonden: zij hebben veel meer beschikbaarheid over data. En doen daar ook zelf veel mee “in huis”. Dit leidt weer tot nieuwe vragen en nieuwe kansen in de markt. Bedrijven gaan namelijk op zoek naar het combineren van datastromen voor rijkere inzichten.Marktonderzoeksbureaus die daarin goed kunnen meebewegen, zijn zeker toekomstbestendig. Daarnaast hebben marktonderzoeksbureaus die op een goed niveau consultancy kunnen bieden grote potentie. Maar overall is het voor marktonderzoeksbureaus belangrijk goed scherp te hebben waar je waarde toe kan voegen in de organisaties van je klant

Pim heeft een leestip die hij graag met de luisteraars deelt: professor Koen Pauwels heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar link tussen adverteren en prijssensitiviteit. Dit onderzoek is in het licht van de huidige macro-economische ontwikkelingen (waarin de geluiden van een mogelijke recessie steeds harder klinken) enorm relevant. De vraag naar huismerken en prijsvechters zal dan vermoedelijk gaan groeien. Het grootschalige onderzoek toont aan dat adverteren merken op langer termijn minder prijssensitief maakt. Dat is interessant voor zowel de sector marktonderzoek als voor merken in het algemeen. Naast dit onderzoek is Koen Pauwels een interessante persoon om te volgen.

Ewout en Christiaan

Wie?

Pim van Leeuwen, Managing Director MetrixLab NL

Waar?

Kantoor MetrixLab, Wilhelminahaven Rotterdam

Wanneer?

11 augustus 2022

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meer episodes

    Nieuwsbrief

    Wil je op de hoogte blijven van alles wat wij de komende maanden verder gaan ontwikkelen?
    En wil je op de hoogte gebracht worden van nieuwe blogs / podcasts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.