Vroeg falen, snel doorontwikkelen
Op het kantoor van Haystack aan de NDSM-pier in Amsterdam-Noord had ik een leuk gesprek met Annamarie Perquin, teamlead en strategisch adviseur. Haystack is een bureau dat marktonderzoek en consultancy combineert. Gestart en groot geworden in FMCG productonderzoek en nu worden de zintuigen ook gebruikt voor innovatietrajecten in andere sectoren.
Haystack doet veel onderzoek met de zintuigen: hoe smaakt iets, hoe klinkt iets, hoe ziet het eruit, hoe voelt het? En waar veel bureaus of met de marketeers of met productontwikkelaars samenwerken, doet Haystack dat steeds vaker met beide. Waarin de ontwikkeling van de propositie en van het product parallel lopen om zodoende snel te leren, te verbeteren en tot een congruent verhaal te komen.
Een mooi voorbeeld hiervan is een internationaal traject dat Haystack voor Heineken heeft uitgevoerd, waar uiteindelijk een succesvolle energiedrank uit is voortgekomen voor de Mexicaanse markt.
Naast de ontwikkeling naar online marktonderzoek, ziet Annemarie dat er steeds meer mogelijkheden komen om inzichten te voorspellen via algoritmes. Hoewel deze mogelijkheid er is, willen veel klanten dingen toch nog altijd liever onderzocht hebben. De veel gehoorde ontwikkeling dat er steeds meer gedrag wordt geregistreerd en steeds minder geclaimd gedrag wordt uitgevraagd, ziet Annemarie nog niet zo sterk in de praktijk voorkomen.
Leestips van Annemarie:
- Brand Sense – Martin Lindstrom: hét boek voor iedereen die zich met sensorisch onderzoek bezig houdt
- The Ministry of common sense – Martin Lindstrom: dit boek herinnert je eraan om af en toe logisch te redeneren
- The artist’s way – Julia Cameron: hiermee ontdek je je eigen creatieve vuur, erg handig wanneer je met je hoofd vast zit in Excel
